Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2010

Hubble Remix: Aktivní galaxie NGC 1275

Uznání: Data - Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Al Kelly

Aktivní galaxie NGC 1275 je centrální a dominantní člen velké a poměrně blízké Kupy galaxií v Perseu. Tato aktivní galaxie vypadá na viditelných vlnových délkách velmi divoce, ale je i velkým zdrojem rentgenového a radiového záření. Jak do ní padají celé galaxie, tak NGC 1275 nabírá hmotu a nakonec tak krmí superhmotnou černou díru ve svém středu. Tento barevný kompozitní snímek byl znovuvytvořen z archivních dat Hubblova kosmického dalekohledu a zdůrazňuje výsledné galaktické trosky a filamenty zářícího plynu dlouhé až 20 000 světelných let. Tyto filamenty jsou v NGC 1275 trvalé, i když by je vřava galaktických srážek měla zničit. Co je drží pohromadě? Pozorování naznačují, že tyto útvary vytlačují z galaktického středu aktivity černé díry a pohromadě je udržuje magnetické pole. NGC 1275 je též známa jako Perseus A, měří přes 100 000 světelných let a nachází se více než 230 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Rádio, Magnetické pole, Rentgenový, Aktivní galaxie, Kupa v Perseu, Multiwavelength, NGC 1275