Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2011

Neptun: Jedenkrát dokola

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI / AURA)

Neptun se otáčí kolem své osy asi jednou za 16 hodin. Tyto 4 snímky nejvzdálenější obří plynové planety Sluneční soustavy pořízené s odstupem asi 4 hodin tak pokrývají jeden Neptunův den. Snímky z Hubblova kosmického dalekohledu z konce června kombinují expozice ve viditelném a blízkém infračerveném světle, aby byly vidět mraky ve velkých výškách, které se skládají z krystalků metanu proti normálně modrým vrchům mračen. Jelikož je osa otáčení Neptunu skloněna vůči rovině oběžné dráhy o 29 stupňů, ve srovnání s 23,5 stupně u Země, tak Neptun zakouší podobná roční období jako Země. Jak na jižní polokouli Neptunu přichází časné léto a zima na severní, tak Hubblova pozorování ukázala posun aktivity na severní polokouli. Roční období se na Neptunu už zcela vystřídala, jelikož jeho polohu předpověděli francouzský matematik Urbain Le Verrier a britský matematik John Couch Adams a planetu poté objevil 23. září 1846 německý astronom Johann Galle. Při oběžné době asi 165 let oběhl Neptun tento týden 12. července právě jednou od svého objevu kolem Slunce.

Štítky: Neptun, Oběžná dráha, Roční období, Rotace, Discovery

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety