Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2011

Kepler 16b: Planeta dvou sluncí

Uznání: NASA, JPL-Caltech, T. Pyle; Acknowledgement: djxatlanta

Pokud byste zůstali dostatečně dlouho vzhůru, tak byste mohli uvidět zapadnout obě slunce. To by mohlo být běžné doporučení těm, kdo by se vznášeli v atmosféře planety Kepler 16b, kterou nedávno objevila družice Kepler. Video animace nahoře ukazuje jak by taková planetární soustava mohla vypadat z kosmické lodi návštěvníků. Přestože jsou vícenásobné hvězdy docela běžné, tak toto je první známý případ, že mají planetu. Jelikož se naše Země nachází v rovině oběhu obou hvězd a planety, tak je vidět, že každé těleso zakrývá to druhé jindy a vytváří rozpoznatelné poklesy množství světla, které vidíme. Časté zákryty planety Kepler 16b umožnily dosud nejpřesnější určení hmotnosti i poloměru mimo naši Sluneční soustavu. Nalezení planety podobné Saturnu na dráze podobné Venuši a tak blízko mateřské dvojhvězdy bylo překvapení a jistě se stane předmětem výzkumu.

Štítky: Kepler, Exoplanet, Video, Kepler 16b