Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2011

Široké pole s mlhovinou Kukla

Uznání a copyright: Tony Hallas

V tomto poli natěsnaném hvězdami, které ve vysokoletícím souhvězdí Labutě (Cygnus) zabírá asi 3 stupně, oči přitahuje mlhovina Kukla. Tato kosmická Kukla je hvězdotvornou oblastí, která uzavírá dlouhý řetězec temných prachových meziplanetárních mračen. Je katalogizovaná jako IC 5146, je široká téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko. Podobně jako jiné hvězdotvorné oblasti, vyniká červeně zářícím vodíkem, který je excitován mladými horkými hvězdami a dále modrým světlem hvězd, které odráží prach na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda ve středu mlhoviny je stará nejspíše jen několik tisíc let a jednak vybuzuje záři mlhoviny a čistí v hvězdotvorném molekulárním mračnu v prachu a plynu dutinu. Samotné dlouhé prašné filamenty, které se na tomto viditelném snímku jeví tmavé, ukrývají vznikající hvězdy, jak je vidět na infračervených vlnových délkách.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.