Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2011

Široké pole s mlhovinou Kukla

Uznání a copyright: Tony Hallas

V tomto poli natěsnaném hvězdami, které ve vysokoletícím souhvězdí Labutě (Cygnus) zabírá asi 3 stupně, oči přitahuje mlhovina Kukla. Tato kosmická Kukla je hvězdotvornou oblastí, která uzavírá dlouhý řetězec temných prachových meziplanetárních mračen. Je katalogizovaná jako IC 5146, je široká téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko. Podobně jako jiné hvězdotvorné oblasti, vyniká červeně zářícím vodíkem, který je excitován mladými horkými hvězdami a dále modrým světlem hvězd, které odráží prach na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda ve středu mlhoviny je stará nejspíše jen několik tisíc let a jednak vybuzuje záři mlhoviny a čistí v hvězdotvorném molekulárním mračnu v prachu a plynu dutinu. Samotné dlouhé prašné filamenty, které se na tomto viditelném snímku jeví tmavé, ukrývají vznikající hvězdy, jak je vidět na infračervených vlnových délkách.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146