Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2012

Velká spirální galaxie NGC 1232

Uznání: FORS, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Galaxie fascinují nejen tím, co je vidět, ale také tím co vidět není. Velká spirální galaxie NGC 1232, zachycená do podrobností jedním z nových Velmi velkých dalekohledů, je dobrým příkladem. Viditelné části dominují milióny jasných hvězd a temný prach chycený v gravitačním víru spirálních ramen, která se vinou kolem středu. Otevřené hvězdokupy obsahují jasné modré hvězdy, které jsou rozeseté podél spirálních ramen a mezi nimi jsou posázeny temné pásy hustého mezihvězdného prachu. Sice méně viditelné, ale detekovatelné jsou miliardy normálních hvězd a rozsáhlé části mezihvězdného plynu, které dávají dohromady tak vysokou hmotnost, že dominují dynamice vnitřní galaxie. Neviditelné je ale větší množství hmoty ve formě, které zatím neznáme, neboť k vysvětlení pohybu viditelné hmoty ve vnější galaxii je potřebná všudypřítomná temná hmota.

Štítky: Temní hmota, Spirální galaxie, NGC 1232