Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2012

NGC 6369: Mlhovina Dušička

Uznání: Hubble Heritage Team, NASA

Tuto pěknou planetární mlhovinu katalogizovanou jako NGC 6369 objevil v 18. století astronom William Herschel, když dalekohledem zkoumal medicínské souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Kulatá mlhovina planetárního tvaru je poměrně slabá a tak získala populární název Dušička. Planetární mlhoviny se obecně vůbec nevztahují k planetám, ale vznikají na konci života Slunci podobných hvězd, když jejich vnější vrstvy expandují do vesmíru a jejich jádro se scvrkne na bílého trpaslíka. Transformovaný bílý trpaslík je vidět u středu, silně září na ultrafialových vlnových délkách a vzbuzuje tak záři mlhoviny. Tento výtečný snímek z dat Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje překvapivě složité podrobnosti. Hlavní prstenec mlhoviny má průměr asi světelný rok a záře pochází od atomů kyslíku, vodíku a dusíku v barvách modré, zelené a červené. Dušička vzdálená asi 2000 světelných let nabízí pohled, jak skončí naše Slunce, které vytvoří za pouhých asi 5 miliard let svoji vlastní planetární mlhovinu.

Štítky: Planetární mlhovina, Herschel, Ngc6369

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.