Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2012

NGC 6369: Mlhovina Dušička

Uznání: Hubble Heritage Team, NASA

Tuto pěknou planetární mlhovinu katalogizovanou jako NGC 6369 objevil v 18. století astronom William Herschel, když dalekohledem zkoumal medicínské souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Kulatá mlhovina planetárního tvaru je poměrně slabá a tak získala populární název Dušička. Planetární mlhoviny se obecně vůbec nevztahují k planetám, ale vznikají na konci života Slunci podobných hvězd, když jejich vnější vrstvy expandují do vesmíru a jejich jádro se scvrkne na bílého trpaslíka. Transformovaný bílý trpaslík je vidět u středu, silně září na ultrafialových vlnových délkách a vzbuzuje tak záři mlhoviny. Tento výtečný snímek z dat Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje překvapivě složité podrobnosti. Hlavní prstenec mlhoviny má průměr asi světelný rok a záře pochází od atomů kyslíku, vodíku a dusíku v barvách modré, zelené a červené. Dušička vzdálená asi 2000 světelných let nabízí pohled, jak skončí naše Slunce, které vytvoří za pouhých asi 5 miliard let svoji vlastní planetární mlhovinu.

Štítky: Planetární mlhovina, Herschel, Ngc6369