Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2012

Infračervený portrét Velkého Magellanova mračna

Uznání: ESA / NASA / JPL-Caltech / STScI

Tímto infračerveným portrétem Velkého Magellanova mračna, satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, se vlní mračna kosmického prachu. Pozoruhodný kompozitní snímek z Herschelovy kosmické observatoře a ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje, že sousední trpasličí galaxii vyplňují mračna prachu, podobně jako prach v rovině Mléčné dráhy samotné. Teploty prachu sledují aktivitu tvoření hvězd. Spitzerova data v modrých barvách ukazují na teplejší prach zahřátý mladými hvězdami. Herschelovy přístroje zase přispěly snímky v červené a zelené, které odhalují emisi prachu z chladných a vlažných oblastí, kde tvorba hvězd právě začala nebo právě skončila. Infračervenému vzhledu Velkého Magellanova mračna dominuje emise prachu a jeho vzhled se liší od optických snímků. Přesto ale vyniká v této galaxii dobře známá mlhovina Tarantule, která je zde snadno vidět jako nejjasnější oblast vlevo od středu. Velké Magellanovo mračno je asi 160 000 světelných let daleko a měří zhruba 30 000 světelných let.

Štítky: Lmc, Prach, Large magellanic cloud, Herschel space observatory