Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2012

Lucerna Saturn

Uznání: VIMS Team, U. Arizona, ESA, NASA

Plynný obr Saturn známý svým systémem jasných prstenců a mnoha měsíců vypadá na tomto pohledu z kosmické sondy Cassini neznámě a podivně. Na této mozaice z přístroje VIMS (Visual and Infrared Mapping Spectrometer) jsou slavné prstence vidět téměř z boku jak protínají střed a jsou skoro neviditelné. Nejvýraznější kontrast je na snímku podél terminátoru, neboli podél hranice světla a stínu. Vpravo (na denní straně) jsou vidět modrozelené odstíny slunečního světla odráženého od vrcholků mračen Saturnu. Zato záření jakoby z lucerny, z teplejšího vnitřku planety, vlevo (na noční straně), tvoří při absenci slunečního světla infračervené siluety na hlubších úrovních mračen Saturnu. Infračervené světlo také svítí z širokých stínů Saturnových prstenců, které zastiňují horní polokouli planety.

Štítky: Saturn, Cassini, Infračervený, Mračna