Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2012

Díra v Marsu

Uznání: NASA, JPL, U. Arizona

Jak vznikla tato neobvyklá díra v Marsu? Díra byla objevena náhodou na snímcích prašných svahů marsovského vulkánu Pavonis Mons, které pořídil přístroj HiRISE na palubě družice Marsu MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Zdá se, že díra je otvorem do podzemní dutiny, která je na snímku vidět částečně osvětlená vpravo. Analýza tohoto a následných snímků ukázala, že otvor měří asi 35 metrů, zatímco úhel vnitřního stínu ukazuje na hloubku dutiny asi 20 metrů. Proč tu díru obklopuje kruhovitý kráter zůstává předmětem spekulací, stejně jako celkový rozsah dutiny uvnitř. Díry jako je tato jsou zvláště zajímavé, protože jejich vnitřní prostory jsou poměrně dobře chráněny od drsného povrchu Marsu, což z nich činí celkem dobré kandidáty pro marťanský život. Tyto jámy jsou tudíž přednostním cílem možných budoucích kosmických sond, robotů nebo dokonce lidských meziplanetárních badatelů.

Štítky: Mars, Hole, Cave