Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2012

Oblaka na hranici vesmíru

Uznání a copyright: P-M Hedén (Clear Skies, TWAN)

Perleťová nebo noční svítící oblaka se nacházejí skoro na hranici vesmíru. Ledová mračna mohou i z výše asi 80 kilometrů na povrchem Země stále odrážet sluneční světlo a to dokonce i když je Slunce samotné při pohledu ze země pod obzorem. Tato mračna průsvitného vzhledu se obvykle vyskytují ve vyšších zeměpisných šířkách v letních měsících, jsou známa též jako polární mesosférická mračna a mohou souviset s globální změnou v nižší atmosféře. Na klidném pohledu z minulého měsíce jsou vidět nádherná perleťová oblaka nad vodou poblíž pobřežního města Vaxholm ve Švédsku. Obrázek byl pořízen skoro při místní půlnoci.

Štítky: Mračna, Climate change, Noctilucent, Polar mesospheric

39. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 25. 9. do 1. 10. 2023. Měsíc bude v úplňku. Večer je nejlépe pozorovatelný Saturn, který později doplňuje také jasný Jupiter. Ráno je kromě nepřehlédnutelné Venuše vidět také poměrně jasný Merkur. Aktivita Slunce je středně vysoká. Sonda OSIRIS-Rex doručila pouzdro se vzorky z planetky Bennu. Falcon 9 společnosti SpaceX zaznamenal 200. opakované použití a tři starty z jedné rampy v rozmezí 8 dnů. Československý kosmonaut Vladimír Remek se dožívá 75 let.

Zbytky supernovy v Plachtách