Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. říjen 2012

Pohled od sousedů

Uznání: European Southern Observatory, L. Calçada, N. Risinger (skysurvey.org)

Alfa Centauri je hned vedle, je to nejbližší hvězdná soustava od Slunce. Ilustrace ukazuje pohled od našeho mezihvězdného souseda vzdáleného asi 4,3 světelných let. Ta jasná hvězda na pozadí Mléčné dráhy vpravo nahoře je Slunce. V popředí je vidět umělecká kresba planety u hvězdy Alfa Centauri B, která byla nyní oznámena a je tak nejbližší známou exoplanetou. Planeta má zhruba stejnou hmotnost jako Země a objevil ji astronom Xavier Dumusque a další s použitím přístroje na hledání planet HARPS, který měří nepatrné posuvy ve spektru hvězdy už více než 4 roky. Planeta ovšem obíhá kolem své hvězdy jednou za 3,2 dne a asi 0,04 vzdálenosti Země Slunce od své mateřské hvězdy. To ji posouvá daleko za zónu života a velice blízko k hvězdě Alfa Centauri B, která je jen o málo chladnější než Slunce. Odhady ukazují, že planetární dráhy v zóně života Alfa Centauri B jsou v asi poloviční vzdálenosti Země - Slunce a jsou stabilní.

Štítky: Extrasolarní planety, Alpha centauri, Alpha Cen Bb

iss

môj prví pokus o fotenie iss .