Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2012

Splývání NGC 2623

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Martin Pugh

NGC 2623 jsou ve skutečnosti dvě galaxie, které se stávají jednou. Tento pár galaxií se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Raka (Cancer) a je vidět v závěrečné fázi titánského sloučení galaxií. Bouřlivé přiblížení obou galaxií mohlo být podobné tomu v Mléčné dráze, které vytvořilo rozsáhlé vznikání hvězd u jasného jádra a podél pro oči přitažlivých slapových ohonů. Protilehlé slapové ohony vyplněné prachem, plynem a mladými hvězdokupami sahají od spojených jader dobře přes 50 000 světelných let. Sloučení nejspíše vyvolalo akreci superhmotnou černou dírou , která pohání aktivity v oblasti jádra. Hvězdotvorné oblasti a aktivní galaktické jádro způsobují, že je galaxie NGC 2623 jasná přes celé spektrum. Tento ostrý snímek NGC 2623 (aka Arp 243) z Hubblova archívu také ukazuje ještě vzdálenější galaxie pozadí rozeseté po celém zorném poli.

Štítky: Černá díra, Interacting galaxies, Agn, Galaxy merger, NGC 2623, Arp 243