Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2012

Severní Merkur

Uznání: NASA / JHU Applied Physics Lab / Carnegie Inst. Washington

Nejvnitřnější planeta Merkur by pravděpodobně nebyla dobrým místem pro meziplanetární zimní olympiádu. Ovšem nové výsledky na základě údajů z sondy MESSENGER na orbitě Merkuru ukazují, že Merkur má v trvale zastíněných oblastech v kráterech poblíž severního pólu podstatné zásoby vodního ledu. S možností ledu na Merkuru se pohrávalo léta, inspirací byl objev radarově jasných, tudíž velmi odrazivých oblastí u severního pólu. Radarově jasné oblasti vyznačené na mapě žlutou barvou promítnuté do snímků MESSENGERu zdá se odpovídají dnům a stěnám impaktních kráterů u severního pólu. Oblasti dále od pólu se koncentrují na stěny kráterů obrácené k severu. Neutronová spektroskopie z MESSENGERu a teplotní modely kráterů ukazují, že materiál v těchto oblastech obsahuje množství vodíku odpovídající téměř čistému vodnímu ledu, který je zřejmě uschován v oblastech s teplotami pod 100 Kelvinů (-280F, -173C). Předpokládá se, že za podmínek trvalého stínu, jako je tomu v kráterech na Měsíci, by zdrojem ledu na Merkuru mohly být trosky po impaktech komet.

Štítky: Severní pól, Voda, Merkur, Led, Radar