Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2012

Protisvit nad Chile

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (ESO)

Je místo na opačné straně od Slunce to nejtmavší? Není. Ve skutečnosti lze 180° od Slunce pod velmi tmavou oblohou vzácně spatřit slabou záři známou jako protisvit (německy gegenschein). Protisvit je sluneční světlo rozptylované na malých prachových meziplanetárních částicích. Asi milimetrové prachové částice jsou odštěpky z asteroidů a obíhají v oběžné rovině planet. Na snímku nahoře z října 2008 je jeden z nejúžasnějších dosud pořízených záběrů protisvitu. Hloubková expozice pod extrémně tmavou oblohou nad observatoří Paranal v Chile ukazuje protisvit tak jasně, že je dokonce vidět i přilehlou zář. V popředí jsou některé Velmi velké dalekohledy z Evropské jižní observatoře zatímco v pozadí za pozornost stojí přinejmenším galaxie v Andromedě vlevo dole a hvězdokupa Plejády těsně nad obzorem. Protisvit se liší od zvířetníkového světla poblíž Slunce úhlem odrazu. Úkaz, podobný protisvitu, který lze spatřit ve dne, se nazývá glorie a lze ho spatřit v odrazivém vzduchu nebo mračnech na opačné straně od Slunce třeba z letadla.

Štítky: Slunce, Chile, Gegenschein