Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2012

Mračna v Labuti

Uznání a copyright: Image Data - Bob Caton, Al Howard, Eric Zbinden, Rogelio Bernal Andreo;
Processing - Rogelio Bernal Andreo

Vznešenou mozaikou, která ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) pokrývá pole 12x12 stupňů, plynou kosmická mračna z plynu a prachu. Obraz je kombinací široko a úzkopásmových obrazových dat v Hubblově paletě a záchytným bodem na něm je hvězda Deneb, jasný horký nadobr pod středem u levého okraje. Alfa hvězda Labuti Deneb je vrcholem asterismu Severní kříž a zde je vidět vedle temné prázdnoty známé jako Severní uhelný pytel. Pod Denebem lze rozeznat mlhoviny Severní Amerika a Pelikán (NGC 7000 a IC 5070). Poblíž středu pole hned nad jasnými křídly mlhoviny Motýl je další nadobr Sadr (gama Cygni). Pokud budeme pokračovat nahoru a doprava, narazíme na kompaktnější Srpkovou mlhovinu a nakonec u vrcholu obrázku na mlhovinu Tulipán. Většina z těchto komplexních mlhovin se nachází ve vzdálenosti asi 2000 světelných let. Spolu se Sluncem se nacházejí v Orionovu spirálním ramenu naší Galaxie Mléčná dráha.

Štítky: Ic5070, Cygnus, Crescent, Ngc6888, Ngc7000, Sadr, Sh2-101, Pelican, Deneb, North america, Tulip