Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2013

ISS a letní Mléčná dráha

Uznání a copyright: Luis Argerich

Moře a nebe rámují mračna za letní noci na snímku z tohoto měsíce poblíž Buenos Aires v Argentině. Ale na scéně nejsou jenom pozemská oblaka. K mračnům hvězd a mlhovin podél oblouku Mléčné dráhy nad obzorem v létě na jižní polokouli patří i tmavý Uhelný pytel u Jižního kříže a růžová záře mlhoviny v Lodním kýlu (Carina). Vidět je i Velký (ve středu nahoře) a Malý Magellanův oblak, což jsou malé galaxie svého druhu a satelity Mléčné dráhy vzdálené až 200 000 světelných let. Alfa hvězda Lodního kýlu a druhý nejjasnější hvězda pozemských nocí Canopus září nahoře ze vzdálenosti asi 300 světelných let. Ve výšce 400 kilometrů se ve slunečním světle stále ještě třpytí Mezinárodní kosmická stanice a za 5 minut expozice vedené za hvězdami udělala dlouhou stopu.

Štítky: Mléčná dráha, ISS, Southern hemisphere, Magellanic cloud