Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2013

Herschelova Andromeda

Uznání: ESA/Herschel/PACS & SPIRE Consortium, O. Krause, HSC, H. Linz

Tento infračervený pohled z Herschelovy kosmické observatoře zkoumá Galaxii v Andromeda, nejbližší velkou spirální galaxii od naší vlastní Mléčné dráhy. Slavný vesmírný ostrov je vzdálen pouze 2,5 miliónu světelných let a astronomové ho znají také jako M31. Andromeda měří přes 200 000 světelných let, takže je co do velikosti dvakrát větší, než Mléčná dráha. Snímek ve falešných barvách ukazuje chladné prachové pásy a mračna, která sice září infračerveně, ale jinak jsou ve viditelných vlnových délkách tmavá a neprůhledná. Červené barvy na okrajích galaxie představují záři prachu zahřátého světlem hvězd na několik desetin stupně nad absolutní nulou. Modré barvy odpovídají teplejšímu prachu zahřívaného hvězdami v mnohem hustším jádru. Prach také stopuje molekulární plyn a zvýrazňuje tak zárodečný rezervoár surového materiálu budoucích hvězd.

Štítky: M31, Prach, Galaxie, Andromeda, Herschel