Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2011

Nynější a budoucí hvězdy v Andromedě

Uznání a copyright: ESA/Herschel/ PACS/SPIRE/J.Fritz(U.Gent) / XMM-Newton/EPIC/W.Pietsch(MPE)

Velká a krásná galaxie v Andromedě, neboli M31, je spirální galaxie vzdálená asi 2,5 miliónů světelných let. Tento složitý kompozitní obraz Andromedy mimo viditelné spektrum vytvořily dvě vesmírné observatoře. Na pozoruhodném pohledu jsou místa se současnými a budoucími hvězdami. Data v červených odstínech z Herschelovy infračervené observatoře sledují enormní pásy prachu zahřívané hvězdami, které se kroutí kolem spirálních ramen. Tento prach spolu s mezihvězdným plynem tvoří surovinu pro budoucí vznik hvězd. Rentgenová data z observatoře XMM-Newton v modré barvě označují rentgenové dvojhvězdy. Tyto hvězdné systémy nejspíše obsahují neutronové hvězdy nebo černé díry o hmotnosti hvězd, které představují závěrečná stadia hvězdného vývoje. Galaxie v Andromedě měří dvojnásobek naší vlastní Mléčné dráhy, něco přes 200 000 světelných let.

Štítky: M31, Infračervený, Rentgenový, Hvězdný vývoj