Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2013

Mlhovina Orion v kyslíku, vodíku a síře

Uznání a copyright: César Blanco González

Jen málo astronomických pohledů vzrušují představivost tak, jako nedaleká hvězdná porodnice známá jako mlhovina v Orionu. Zářící plyn v mlhovině obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna. Mnohé z vláknitých struktur, které jsou vidět na snímku nahoře, jsou ve skutečnosti rázové vlny, fronty, kde se rychle se pohybující materiál setkává s pomalu se pohybujícím plynem. Mlhovina v Orionu měří asi 40 světelných let a nachází se asi 1500 světelných let ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce. Velká mlhovina v Orion je vidět i jen pouhým okem níže vlevo od snadno rozpoznatelné trojice hvězd v pásu populárního souhvězdí Orion. Snímek nahoře mlhovinu zachycuje ve třech barvách emitovaných vodíkem, kyslíkem a sírou. Celý komplex mračen mlhoviny Orion, do kterého patří i mlhovina Koňská hlava, se během příštích 100 000 let pomalu rozplyne.

Štítky: Star-formation, M42, Mlhovina Orion