Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2013

Protichvost komety PanSTARRS

Uznání a copyright: Pete Lawrence (Digital-Astronomy)

Kometa PanSTARRS (C/2011 L4), která byla kdysi známá jako kometa po západu Slunce na Zemi, je nyní vidět celou noc, i když jenom pro pozorovatele na severní polokouli. Ke sledování poklesu jasnosti komety při odletu do vnější Sluneční soustavy je ovšem potřeba dalekohled. Jelikož koncem května planeta Země prošla oběžnou rovinou komety, tak si ji budou pozorovatelé pamatovat pro její pozoruhodně dlouhý protichvost. Taková perspektiva při pohledu z boku na široký vyfoukaný prachový ohon, který se vleče za kometou, vytváří vzhled protiohonu, který míří ke Slunci, zpátky do Sluneční soustavy. Tato mozaika ze 13 snímků z noci 27. května (zobrazená v pozitivu a negativu) sleduje protiohon komety PanSTARRS, který se z komy daleko vpravo rozevřel přes 7 stupňů. Protiohon byl nejspíše mnohem delší, ale ztrácí se v jasném večerním světle Měsíce, který do scény zasahuje zleva. Podél něho je vlevo nahoře v Kefeu vidět v pozadí hvězdokupa NGC 188.

Štítky: Prach, Ecliptic plane, Comet panstarrs, C/2011 l4, Antitail

Kometa C /2020 (Neowise)

Jasná a krásná kometa nad Českou Lípou.