Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2013

Sh2 155: Mlhovina Jeskyně

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Na tomto zákoutí oblohy je vidět zaprášená, červená zář emisní oblasti Sh2-155, z Sharplessova katalogu, mlhovina Jeskyně. Tato scéna leží v rovině naší Galaxie Mléčná dráha v královském severním souhvězdí Kefeus, asi 2400 světelných let daleko. Astronomický výzkum této oblasti ukazuje, že vznikla na hranici masivního molekulárního mračna Cepheus B a asociace žhavých, mladých, modrých hvězd Cepheus OB 3. Jasný lem ionizovaného vodíku dostává energii z radiace horkých hvězd, kterým dominuje jasná modrá hvězda typu O nad středem snímku. Zářením poháněné ionizační fronty nejspíše vyvolávají kolapsy jader a vznik nových hvězd v jejich vnitřku. Tato kosmická jeskyně s velikostí vhodnou pro hvězdnou porodnici měří asi 10 světelných let.

Štítky: Molekulární mračno, Oblast H-II, Sh2-155, Cave nebula, Caldwell 9