Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2013

Sh2 155: Mlhovina Jeskyně

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Na tomto zákoutí oblohy je vidět zaprášená, červená zář emisní oblasti Sh2-155, z Sharplessova katalogu, mlhovina Jeskyně. Tato scéna leží v rovině naší Galaxie Mléčná dráha v královském severním souhvězdí Kefeus, asi 2400 světelných let daleko. Astronomický výzkum této oblasti ukazuje, že vznikla na hranici masivního molekulárního mračna Cepheus B a asociace žhavých, mladých, modrých hvězd Cepheus OB 3. Jasný lem ionizovaného vodíku dostává energii z radiace horkých hvězd, kterým dominuje jasná modrá hvězda typu O nad středem snímku. Zářením poháněné ionizační fronty nejspíše vyvolávají kolapsy jader a vznik nových hvězd v jejich vnitřku. Tato kosmická jeskyně s velikostí vhodnou pro hvězdnou porodnici měří asi 10 světelných let.

Štítky: Molekulární mračno, Oblast H-II, Sh2-155, Cave nebula, Caldwell 9

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.