Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2013

Barvitý Měsíc

Uznání a copyright: László Francsics

Měsíc je normálně vidět v jemných odstínech šedé nebo žluté. Ale na tomto teleskopickém barevném snímku pořízeném při úplňku byly malé, měřitelné rozdíly velmi zvětšeny. Různé barvy odpovídají skutečným rozdílům v chemickém složení měsíčního povrchu. Modré odstíny odhalují oblasti bohaté na titan, zatímco oranžové a fialové barvy představují oblasti relativně chudé na titan a železo. V pravém horním rohu je modrá oblast dobře známého Moře klidu, neboli Mare Tranquillitatis. Přes oranžovou jižní vrchovinu vybíhají z 85 kilometrů širokého kráteru Tycho vlevo dole bílé paprsky. Nad ním z kráteru Copernicus vybíhají tmavé paprsky, které zasahují do Moře dešťů (Mare Imbrium) vlevo nahoře. Takovéto vícebarevné snímky z kosmických sond, kalibrované podle vzorků hornin z výprav Apollo, jsou využívány k výzkumu globálního složení povrchu Měsíce.

Štítky: Kráter, Copernicus, Tycho, Iron, Mare, Enhanced color, Mineral, Earth moon, Titanium