Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2014

NGC 6188 a NGC 6164

Uznání a copyright: Harel Boren and Tal Faibish

V mračnech zářivého plynu v NGC 6188 číhají ve vzdálenosti asi 4000 světelných let fantastické útvary. Tato emisní mlhovina se nachází u okraje velkého molekulárního mračna, které ovšem ve viditelných vlnových délkách není v jižním souhvězdí Oltáře (Ara) vidět. Hmotné, mladé hvězdy zanořené do OB1 asociace Ara vznikly v této oblasti teprve před pár milióny lety, utvářely tmavé útvary a dodávaly energii záři mlhoviny spolu s hvězdnými větry a ultrafialovým zářením. Nedávné vznikání hvězd bylo nejspíše vyvoláno větry a výbuchem supernovy z předešlé generace hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. K NGC 6188 se na tomto kosmickém plátně připojila vzácná emisní mlhovina NGC 6164, která také vznikla z jedné hmotné hvězdy typu O v této oblasti. Vzhledem se NGC 6164 podobá mnoha planetárním mlhovinám s jejím výrazným a symetrickým plynným obalem a slabým halem kolem jasné centrální hvězdy u spodního okraje. Tento širokoúhlý pohled zabírá přes 3 stupně (6 úplňků) a v odhadované vzdálenosti NGC 6188 to odpovídá rozměru přes 200 světelných let. Do kompozitního obrazu s přirozenými barvami byla přidána i úzkopásmová data, která přidala hloubku rudé emise atomů vodíku a síry a modrozelené světlo atomů kyslíku.

Štítky: Star-formation, OB association, Ngc6188, Ngc6164, Ngc 6193, Ngc 6167, Ngc6200