Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2014

Halo Kočičího oka

Uznání a copyright: R. Corradi (Isaac Newton Group), Nordic Optical Telescope

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejlépe známých planetárních mlhovin na obloze. Na tomto skvělém snímku ve falešných barvách, který byl zpracován, aby vyniklo ohromné, ale velice slabé halo plynného materiálu o rozměru přes 3 světelné roky kolem jasnějšía dobře známé planetární mlhoviny, v jejímž středu jsou vidět její podivné symetrie. Kompozitní obraz byl sestaven z dat dalekohledu Nordic Optical Telescope na Kanárských ostrovech a ukazuje rozsáhnou emisi mlhoviny. Planetární mlhoviny se již dlouho považují za závěrečné fáze života Slunci podobných hvězd. Ovšem teprve zcela nedávno bylo kolem některých planetárních mlhovin objeveno halo, jako je toto, které nejspíše vzniklo odvržením materiálu v dřívějších vývojových epizodách. Zatímco délka fáze planetární mlhoviny se předpokládá kolem 10000 let, tak astronomové odhadují věk vnějších filamentárních částí tohoto halo na 50 000 až 90 000 let.

Štítky: Planetární mlhovina, Halo, Cat's eye nebula