Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2014

Široké pole s mlhovinou Kukla

Uznání a copyright: Federico Pelliccia

V nahuštěném poli hvězd, které pokrývá ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) přes 2 stupně, oči přitahuje mlhovina Kukla. Tato kosmická Kukla je kompaktní hvězdotvornou oblastí a dělá tečku za dlouhou stopou neprůhledných mezihvězdných prachových mračen. Mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 měří téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko. Podobně jako ostatní hvězdotvorné oblasti vyniká červenou barvou zářícího vodíku, který excitují mladé horké hvězdy a modrým světlem hvězd, které na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna, odráží prach. Ta jasná hvězda skoro ve středu této mlhoviny má stáří pouhým pár set tisíc let, pohání záři mlhoviny a pročišťuje v hvězdotvorném prachu a plynu molekulárního mračna dutinu. Dlouhé prachové filamenty, které se ve viditelném světle jeví tmavé, ukrývají vznikající hvězdy, které lze detekovat v infračervených vlnových délkách.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.