Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2014

Široké pole s mlhovinou Kukla

Uznání a copyright: Federico Pelliccia

V nahuštěném poli hvězd, které pokrývá ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) přes 2 stupně, oči přitahuje mlhovina Kukla. Tato kosmická Kukla je kompaktní hvězdotvornou oblastí a dělá tečku za dlouhou stopou neprůhledných mezihvězdných prachových mračen. Mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 měří téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko. Podobně jako ostatní hvězdotvorné oblasti vyniká červenou barvou zářícího vodíku, který excitují mladé horké hvězdy a modrým světlem hvězd, které na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna, odráží prach. Ta jasná hvězda skoro ve středu této mlhoviny má stáří pouhým pár set tisíc let, pohání záři mlhoviny a pročišťuje v hvězdotvorném prachu a plynu molekulárního mračna dutinu. Dlouhé prachové filamenty, které se ve viditelném světle jeví tmavé, ukrývají vznikající hvězdy, které lze detekovat v infračervených vlnových délkách.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.