Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2015

Galaktické jádro infračerveně

Uznání: Hubble: NASA, ESA, & D. Q. Wang (U. Mass, Amherst); Spitzer: NASA, JPL, & S. Stolovy (SSC/Caltech)

Co se děje ve středu naší Mléčné dráhy? Družicové kosmické dalekohledy Hubble a Spitzer spojily své úsilí do přehlídky této oblasti v infračerveném světle do zatím bezprecedentních podrobností, aby pomohly odpovědět na tuto otázku. Infračervené světlo je zvláště užitečné při výzkumu centra Mléčné dráhy, protože viditelné světlo prach zastiňuje mnohem více. Obraz nahoře obsahuje přes 2000 snímků z pořízených v roce 2008 kamerou NICMOS z Hubblova kosmického dalekohledu. Snímek zabírá oblast 300 x 115 světelných let s tak vysokým rozlišením, že lze rozeznat struktury pouze 20 krát větší, než je velikost Sluneční soustavy. Vidět jsou i mračna zářícího plynu a tmavého prachu a též tři velké hvězdokupy. Plazma vlevo nahoře podél Obloukovité hvězdokupy může vedena magnetickým polem, zatímco energetické hvězdné větry ukrajují z pilířů ve hvězdokupě Paterčata vlevo dole. Vpravo dole je vidět hmotná centrální hvězdokupa kolem zdroje Sagittarius A*. Doposud není známo, proč se zdá, že některé centrální, jasné, hmotné hvězdy s těmito hvězdokupami nesouvisí.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus nebo na Twitteru.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Prach