Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2016

M101 v 21. století

Uznání: NASA, ESA, CXC, JPL, Caltech STScI

Jedna z posledních položek slavné katalogu Charlese Messiera je velká a krásná spirální galaxie M101, která zcela jistě není poslední co do velikosti. Tato galaxie totiž měří asi 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek velikosti naší Mléčné dráhy. M101 je také jednou z původních spirálních mlhovin pozorovaných velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu lorda Rosse. Naproti tomu tento pohled na velký vesmírný ostrov na více vlnových délkách je kompozitním obrazem ze snímků, které pořídily kosmické observatoře v 21. století. Vlnové délky jsou barevně kódovány od rentgenových po infračervené (od vyšších k nižším energiím) a obrazová data byla pořízena z rentgenové observatoře Chandra (purpurová), z družice Galaxy Evolution Explorer (modrá), z Hubblova kosmického dalekohledu (žlutá) a ze Spitzerova kosmického dalekohledu (červená). Zatímco rentgenové údaje sledují polohu plynu o teplotách mnoha miliónů kolem vybuchlých hvězd, neutronových hvězd a binárních soustav s černou dírou, tak údaje s nížší energií sledují hvězdy a prach, které definují velká spirální ramena. Galaxie M101 neboli Větrník se nachází v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), asi 25 miliónů světelných let daleko.
(Poznámka editora: Původní APOD byl stažen 25. ledna.)
Poznámka překladatele: Na změnu upozornil 28. ledna Ota Kéhar.

Štítky: M101, GALEX, Hubble, Chandra, Spitzer, Spirální galaxie, Pinwheel, Ngc 5457, Lord rosse