Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2017

Hustotní vlny v Saturnových prstencích z Cassini

Uznání a license: NASA/JPL/SSI; Digital Composite : Emily Lakdawalla (Planetary Society)

Čím jsou způsobovány tyto vzory v Saturnových prstencích? Kosmická sonda Cassini, která brzy zakončí své třináctileté obíhání kolem Saturnu, odeslala další nádherný snímek rozsáhlého systému Saturnových prstenců s dosud nevídanými podrobnostmi. Fyzikálním příčinám některých struktur v prstencích není vždy dobře rozumět. Příčinou krásného geometrického typu těchto prstencových struktur, které zde v prstencích Saturnu vidíte, jsou ovšem jistě hustotní vlny. Malý měsíc systematicky ruší oběžné dráhy částic v prstenci, které obíhají Saturn v poněkud jiných vzdálenostech a vyvolávají varhánky hustotních vln. Vpravo dole je na snímku vidět ohybová vlna, vertikální vlna částic prstence, kterou také svojí gravitací způsobuje nedaleký měsíček. Závěrečné oběhy Cassini umožňují sérii nových vědeckých měření a snímkování největší soustavy prstenců ve Sluneční soustavě.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1500+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Saturn's rings, Density waves, Cassini