Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2018

AE Aurigae a Planoucí hvězda

Uznání a copyright: Martin Pugh

Proč se AE Aurigae říká planoucí hvězda? Z jednoho důvodu, mlhovina IC 405 v jejím okolí se nazývá mlhovina Planoucí hvězda, jelikož se zdá, že je v této oblasti kouř, i když tam nic nehoří, ani uvnitř hvězdy AE Aurigae. Oheň se typicky definuje jako rychlé vázání molekul kyslíku, a k tomu dochází pouze za jeho dostatečné přítomnosti a tedy v prostředí s tak vysokou energií a nízkým obsahem kyslíku není důležité. Materiál, který vypadá jako kouř, je většinou mezihvězdný vodík, ovšem obsahuje tmavá vlákna s prachovými zrny bohatými na uhlík, která vypadají jako kouř. Ve středu mlhoviny je vidět jasná hvězda AE Aurigae, která je tak horká, že je modrá a emituje světlo natolik energetické, že to vyráží z atomů okolního plynu elektrony. Když atomy elektrony znovu zachytí, tak emitují světlo a to dává vzniknout okolní emisní mlhovině. Mlhovina Planoucí hvězda se nachází asi 1500 světelných let světelných let daleko, měří asi 5 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Flaming Star Nebula, AE Aurigae, IC 405