Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2019

Recyklace Cassiopeia A

Uznání: X-ray - NASA, CXC, SAO; Optical - NASA,STScI

Hmotné hvězdy v naší Mléčné dráze žijí naplno. Po smrštění z rozsáhlých kosmických mračen zapálí svůj jaderný zdroj a ve svých jádrech vytvářejí těžké prvky. O několik miliónů let později tento obohacený materiál vyvrhnou zpátky do mezihvězdného prostoru a životní cyklus hvězd může znovu začít. Příkladem takové závěrečné fáze životního cyklu hvězd je rozpínající se mračno trosek známé jako Cassiopeia A. Světlo z exploze, po které zůstal tento zbytek supernovy, bylo na pozemské obloze poprvé vidět před asi 350 lety, i když mu to k nám trvalo asi 11 000 let. Obraz ve falešných barvách kombinuje rentgenová a optická data z rentgenové observatoře Chandra a z Hubblova kosmického dalekohledu a na zbytku jsou stále vidět horké filamenty a uzlíky. Zbytek Cassiopeia A ve své odhadované vzdálenosti měří asi 30 světelných let. Vysokoenergetická rentgenová emise specifických prvků má barevné kódování, křemík je červený, síra žlutá, vápník zelený a železo fialové, aby astronomové mohli snadněji zkoumat recyklování hvzědného materiálu v naší Galaxii. Vnější rázová vlna je vidět modře a stále se rozpíná. Jasná skvrna ve středu je neutronová hvězda, neuvěřitelně hustý zhroucený pozůstatek hmotného stelárního jádra.

1. APOD: 2019-08-01 Prvky po supernově
  2. SEDS.org: Cassiopeia A and Supernova 1680 or 1667
  3. Harvard.edu: The Latest Look at "First Light" from Chandra
  4. Harvard.edu: Cassiopeia A: 3-D Model: A Star From the Inside Out
  5. arXiv.org: A Chandra X-ray Survey of Ejecta in the Cassiopeia A Supernova Remnant
  6. APOD: 2017-11-19 NGC 7822: Hvězdy a prachové pilíře infračerveně
  7. APOD: 2017-05-01 Chládnoucí neutronová hvězda

Štítky: Stellar life cycle, Zbytek supernovy, Cas A, Hvězdný vývoj, Massive star, Rentgenové paprsky

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.