Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2019

Recyklace Cassiopeia A

Uznání: X-ray - NASA, CXC, SAO; Optical - NASA,STScI

Hmotné hvězdy v naší Mléčné dráze žijí naplno. Po smrštění z rozsáhlých kosmických mračen zapálí svůj jaderný zdroj a ve svých jádrech vytvářejí těžké prvky. O několik miliónů let později tento obohacený materiál vyvrhnou zpátky do mezihvězdného prostoru a životní cyklus hvězd může znovu začít. Příkladem takové závěrečné fáze životního cyklu hvězd je rozpínající se mračno trosek známé jako Cassiopeia A. Světlo z exploze, po které zůstal tento zbytek supernovy, bylo na pozemské obloze poprvé vidět před asi 350 lety, i když mu to k nám trvalo asi 11 000 let. Obraz ve falešných barvách kombinuje rentgenová a optická data z rentgenové observatoře Chandra a z Hubblova kosmického dalekohledu a na zbytku jsou stále vidět horké filamenty a uzlíky. Zbytek Cassiopeia A ve své odhadované vzdálenosti měří asi 30 světelných let. Vysokoenergetická rentgenová emise specifických prvků má barevné kódování, křemík je červený, síra žlutá, vápník zelený a železo fialové, aby astronomové mohli snadněji zkoumat recyklování hvzědného materiálu v naší Galaxii. Vnější rázová vlna je vidět modře a stále se rozpíná. Jasná skvrna ve středu je neutronová hvězda, neuvěřitelně hustý zhroucený pozůstatek hmotného stelárního jádra.

1. APOD: 2019-08-01 Prvky po supernově