Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2023

Mlhovina Mořský racek

Uznání a copyright: Carlos Taylor

Tato rozsáhlá oblast zářícího plynu a prachu pozemským astronomům připomíná ptáka, což vnuká její populární přezdívku mlhovina Mořský racek. Mozaika kosmického ptáka ze tří panelů pořízená s využitím úzkopásmových obrazových dat přes rovinu Mléčné dráhy nedaleko Síria, alfa hvězdy souhvězdí Velkého psa (Canis Major), zabírá pás široký asi 2,5 stupně. Rozsáhlá mlhovina Mořský racek je katalogizována jako Sh2-296 a IC 2177 a je pravděpodobně součástí větší struktury obálek vyvržených postupnými výbuchy supernov. Výrazný namodralý oblouk od středu vpravo dole je rázová vlna od uhánějící hvězdy FN Canis Majoris. Tento komplex oblaků plynu a prachu s dalšími hvězdami asociace Canis Majoris OB1 zabírá v mlhovině Mořský racek, jejíž vzdálenost se odhaduje na 3800 světelných roků, asi 200 světelných roků.

1. APOD: 2009-04-11 Velký obraz
  2. AstroBin.com: Capturing Ancient Photons: IC 2177 Seagull Nebula 3-Panel Mosaic in Narrowband SHO
  3. APOD: 2022-12-18 25 nejjasnějších hvězd noční oblohy
  4. Harvard.edu: Runaways and shells around the CMa OB1 association
  5. Wikipedia: FN_Canis_Majoris
  6. Harvard.edu: Runaways and shells around the CMa OB1 association

Štítky: Ic2177, Sh2-296, Emission region, Rázová vlna, Narrowband

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.