Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Třetí letošní nova v M31 objevená z ČR

Třetí letošní nova v M31 objevená z ČR

Rád bych vás informoval o objevu další novy v M31 (celkověčtvrté a letos třetí). Kromě mne tuto novu nezávisle objevili Ital Marco Fiaschi v Padově. On ze snímku z 19./20. a 20./21.a já z 18./19. a 20./21. července.

Je nejslabší ze všech čtyř, jasnost se pohybovala v R oboru mezi 18.5-19.0 mag,což by nebylo tak zlé vzhledem k tomu, že jsem ji našel nasnímcích seskládaných z mnoha expozic pořízených kvůlifotometrii předchozích dvou nov. Je ale pouze necelé 3' odjádra M31, kde je velmi vysoký jas pozadí a velký gradientjasu směrem k jádru.

Po sejmutí obrazovky toho na obrázku tedy mnoho vidět není,takže se budete muset spokojit s tímto slovním popisem.

Je to skutečně naprosto vyjímečné období, kdy v M31 vybuchloběhem 6 týdnů 5 nov. Všechny (možná s vyjímkou první, objevenéFiaschim) byly objeveny prakticky okamžitě po vzplanutí, ještěpřed maximem jasnosti nebo méně než dva dny po něm.To bylo mimo jiné umožněno i tím, že v těch "správných nocích"bylo jasno...

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

Hmlovina Riasy