Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  HST sledoval kolidující galaxie
redakce II Vytisknout článek

HST sledoval kolidující galaxie

Hubble Space Telescope (HST) přinesl snímky více než tuctu velmi vzdálených kolidujících galaxií nacházejících sev kupě galaxií označené MS1054-03, která leží ve vzdálenosti 8 miliard světelných roků. Dohromady astronomové zkoumali81 galaxií z této kupy a 13 z nich jsou pozůstatky srážek galaxií nebo přímo páry právě kolidujících galaxií. Pozorování dokazují,minimálně v několika případech, že obří galaxie se formují při kolizích menších galaxií, v "generace po generaci" nekončícím příběhu. To podporuje předpovědi teorie Velkého třesku, podle kterých právě velké galaxie vznikají postupným splýváním menších.
Zdroj: STScI Press release z 15. července.

38. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 14. 9. do 20. 9. 2020. Měsíc bude v novu. Pokračuje ideální večerní viditelnost dvojice velkých planet Jupiteru a Saturnu. Stále se zlepšuje i viditelnost planety Mars. Ráno můžeme vidět jasnou Venuši, která projde kolem Jesliček. Aktivita Slunce je nízká. Na ranní obloze bude vidět slabý kužel zvířetníkového světla. Prohlédneme si detailně mlhoviny v souhvězdí Labutě. V týdnu jsou v plánu dva čínské starty v jednom dni a dva starty z mysu Canaveral. Před 105 lety se narodil John Dobson, který přinesl amatérským astronomům zajímavou konstrukci dalekohledu.