Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nozomi proletí kolem Měsíce
redakce II Vytisknout článek

Nozomi proletí kolem Měsíce

Japonská sonda Nozomi (Planet-B) uskuteční dnes první ze svých dvou přiblížení k Měsíci. Druhé se uskuteční 20. prosince a obě poslouží sondě k získání dostatečné rychlosti pro cestu k Marsu. Tam by měla sonda dorazit 11. října příštího roku. Jejím cílem bude studium vrchních vrstev atmosféry Marsu a jejich interakce se slunečním větrem.Mise byla zahájena 3. července, kdy raketa M-V-3 vynesla sondu na silně eliptickou dráhu kolem Zeměs perigeem ve výšce 340 km nad povrchem a s apogeem 400 000 km. Délka mise v blízkosti Marsu by měla být minimálně 2 roky.
Zdroj: National Space Science Data Center.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region