Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  První snímky z Chandry
redakce II Vytisknout článek

První snímky z Chandry

První zveřejněné snímky rentgenové observatoře Chandra jsou vyjímečně kvalitní a naznačují, že očekávání vloženádo této observatoře by mohla být naplněna a zároveň ukazují, že Chandra je ve vynikají "kondici" a její přístroje fungují nadočekávání dobře. Snímky byly pořízeny ve stádiu testovaní a kalibrace observatoře. Jedním z prvních objektů, na které se observatoř zaměřila, byl 320 let starý pozůstatek výbuchu supernovy, známý jako Cassiopeia A. Materiál, který byl vyvrženpři explozi obrovskými rychlostmi, kolidoval s okolní hmotou a způsobil rázovou vlnu, která vytvořila horkou bublinu plynuemitujícího rentgenové záření. Rtg. dalekohled sledoval také vzdálený a velmi zářivý quasar emitující do vzdálenosti 200 000 sv.r. výtrysky rentgenového záření. Od Chandry se očekává, že přinese doslova revoluci v rentgenové astronomii.
Zdroj: MSFC press release 99-206 z 26. srpna 1999.

Mléčná dráha