Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda ICE - 20 let
redakce II Vytisknout článek

Sonda ICE - 20 let

Dnes uplynulo 20 let od vypuštění sondy ICE (International Cometary Explorer), která byla první sondou v historii, jejímž cílem byl blízký průlet kolem komety. Sonda, jejíž původní označení bylo ISEE-3 (International Sun-Earth Explorer), a která byla původně určena pro výzkum slunečního větru, byla pomocí gravitačních asistencí Měsíce navedena na dráhu, jež ji přivedla do blízkosti komety P/Giacobini-Zinner. Nejmenší přiblížení dosáhla 11. září 1985, kdy prolétla ve vzdálenosti 7 800 km od jádra komety. Hlavním cílem byl výzkum interakce slunečního větru s rázovou vlnou šířící sepřed kometou. V roce 1986 se ještě sonda podílela na výzkumu komety P/Halley.
Zdroj: [http://stardust.jpl.nasa.gov/comets/ice.html].

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.