Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda ICE - 20 let
redakce II Vytisknout článek

Sonda ICE - 20 let

Dnes uplynulo 20 let od vypuštění sondy ICE (International Cometary Explorer), která byla první sondou v historii, jejímž cílem byl blízký průlet kolem komety. Sonda, jejíž původní označení bylo ISEE-3 (International Sun-Earth Explorer), a která byla původně určena pro výzkum slunečního větru, byla pomocí gravitačních asistencí Měsíce navedena na dráhu, jež ji přivedla do blízkosti komety P/Giacobini-Zinner. Nejmenší přiblížení dosáhla 11. září 1985, kdy prolétla ve vzdálenosti 7 800 km od jádra komety. Hlavním cílem byl výzkum interakce slunečního větru s rázovou vlnou šířící sepřed kometou. V roce 1986 se ještě sonda podílela na výzkumu komety P/Halley.
Zdroj: [http://stardust.jpl.nasa.gov/comets/ice.html].

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.

Zatmenie Mesiaca