Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Světový kosmický týden 2008
redakce Vytisknout článek

Světový kosmický týden 2008

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti a Astronomického ústavu AV ČR, v. v. i. číslo 122 z 1. října 2008

Letošní rok je pro Českou republiku, co se kosmonautiky týká, velmi významný. Na jaře oslavil 30. výročí kosmického letu první československý kosmonaut (a první kosmonaut, který nepocházel z SSSR nebo USA!) Vladimír Remek (2. - 10. 3. 1978, Sojuz 28) a za několik dnů si připomeneme 30. výročí startu první československé družice Magion-1 (start 24. 10. 1978, Interkosmos - 18).

Nejvýznamnější "kosmickou" událostí letošního roku v České republice jsou bezesporu aktivity směřující k plnému členství České republiky v prestižním kosmickém klubu - v Evropské kosmické agentuře ESA. Ty byly završeny 8. července 2008 podpisem přístupové dohody mezi ESA a vládou České republiky. V současné době probíhá ratifikační proces této dohody a řádným členem ESA by se Česká republika měla stát od 1. ledna 2009.

Světový kosmický týden (World Space Week, WSW) vyhlašuje Organizace spojených národů OSN od roku 1999 jako připomenutí dvou významných mezníků v dějinách kosmonautiky - vypuštění první umělé družice světa (4.10.1957, Sputnik-1) a podpisu Mezinárodní úmluvy o mírovém využívání kosmu a kosmických těles (10.10.1967). Česká republika se akcí WSW účastní pravidelně od roku 2002, kdy se koordinace všech národních aktivit ujala Česká kosmická kancelář (www.czechspace.cz). Hned v roce 2002 byla Česká republika vyhlášena jako nejaktivnější nově zapojený stát a v loňském roce se umístila na celkovém třetím místě v počtu návštěvníků jednotlivých programů a na čtvrtém místě v celkovém počtu připravených programů z více než 50 zúčastněných států celého světa.

Do aktivit Světového kosmického týdne se každoročně v České republice zapojují desítky hvězdáren, škol, klubů a dalších organizací a jednotlivců. V roce 2007 to bylo 27 organizátorů, jejichž akcí se zúčastnilo přes 10 250 návštěvníků. Národní koordinátor akcí WSW, Česká kosmická kancelář, na svých webových stránkách informuje o všech těchto akcích (pokud jsou jí známé…) a následně zpracovává souhrnnou zprávu pro celosvětového organizátora WSW - americkou neziskovou organizaci Spaceweek International Association z Houstonu, která vydává závěrečnou zprávu pro Úřad Organizace spojených národů OSN ve Vídni.

Kosmonautika má pevné místo v životě lidí na naší planetě. Setkáváme se s ní prakticky každý den, i když to většina z nás ani nevnímá (předpověď počasí, satelitní televizní, rozhlasové a datové přenosy, nové materiály, vědecký výzkum, internet, radiokomunikace, navigace atd.). Světový kosmický týden ukazuje především mladým lidem, že kosmonautika je zajímavý a poutavý obor, plný překvapení a nových možností.

Hlavními úkoly Světového kosmického týdne je především celosvětově informovat veřejnost o výhodách, které jim přináší kosmický výzkum, demonstrovat podporu veřejnosti kosmickým programům či přivést děti a mládež k zájmu o poznání kosmu a jejich budoucnosti.

Tématem letošního Světového kosmického týdne je "VÝZKUM VESMÍRU" (Exploring the Universe). Ten může mít mnoho podob - od vědeckého bádání až po kolonizaci kosmu. Při pozorování a výzkumu vesmíru se dozvíme hodně nejen o astronomii, ale i naší Zemi. Vesmír pro nás do budoucna může být štědrým zdrojem energie a surovin, ale i místem pro lidskou expanzi a naší novou existenci…

Přehled akcí pořádaných v rámci Světového kosmického týdne 2008 v České republice (průběžně doplňováno!): www.czechspace.cz/cs/vzdelavani/wsw2008

Milan Halousek (Astronautická sekce ČAS)
Michal Václavík (Kosmo klub)

Ke stažení:

Další informace: tiskové prohlášení číslo 122 ve formátu doc

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.