Testovací zařízení MPTA-098
Celý název tohoto zařízení je Main Propulsion Test Article, tedy něco jako "testovací zařízení hlavního pohonu". Skládá ze zadní části trupu raketoplánu, nosné konstrukce, která napodobuje střední trup a trojice kompletních hlavních motorů (Space Shuttle Main Engine - SSME). Dále jsou zde všechny hlavní pohonné systémy, potrubí a elektrické systémy. Celá tato sestava byla určena pro testování motorů raketoplánu. S její výrobou započala firma Rockwell International 17. července 1974 a stavba trvala bezmála tři roky. Dne 24.6. 1977 bylo zařízení převezeno do NSTL (Národní vesmírná technická laboratoř), kde bylo připojeno k vnější nádrži (External Tank - ET) a použito na statické testy motoru. Tato vnější nádrž byla úplně první svého druhu.
V období od 21.4. 1978 do 17.1. 1981 se na MPTA-098 prováděly testy statického hoření. Dne 2.7. 1979 utrpělo zařízení výrazné poškození, které způsobil rozbitý palivový ventil na motoru číslo 2002. Následovala rozsáhlá oprava a testy mohly být obnoveny až po dvou měsících. Na 4. listopad byl naplánován test o délce 510 sekund, ale po 9,7 sekundách selhalo turbočerpadlo, které přivádělo vysokou rychlostí tekutý kyslík, takže nemohl být dokončen. První úspěšný kompletní test statického hoření, který se skládal ze 100% chodu všech tří hlavních motorů, se podařilo uskutečnit 17.12. 1979 a trval 544 sekund. Následovaly další dva úspěšné testy v únoru a březnu 1980, ale pak následovalo několik nezdarů. Některé byly způsobeny přehříváním vysokotlakých turbočerpadel, jiné zase poškozením letových trysek. Tyto neúspěchy vedly k tomu, že byla provedena řada úprav, jak přímo v motorech, tak i na přidružených systémech.
17.1. 1981, jen tři měsíce před předpokládaným prvním startem raketoplánu do vesmíru, předvedlo MPTA-098 úspěšné 625 sekundové hoření. Tři hlavní motory z raketoplánu Columbie byly následně odmontovány, převezeny do NSTL a instalovány do MPTA-098, kde úspěšně dokončily 520sekundový letový test. Motory pak byly opět vráceny zpět do KSC a instalovány do Columbie, kde úspěšně vykonávaly přípravné dvacetisekundové hoření (Flight Readiness Firing - FRF) a to až do 20.2 1981. To připravilo cestu pro první vypuštění Columbie do vesmíru 12.4 1981.
V letech 1981 až 1988 zůstalo zařízení MPTA-098, nejprve v kompletní sestavě, nevyužité. Později byla vnější nádrž odmontována a nyní je možné ji spatřit v areálu Marshallova vesmírného letového centra (MSFC), konkrétně v Americkém vesmírném a raketovém centru (U.S. Space & Rocket Center). Toto centrum se nachází ve městě Huntsville, stát Alabama a nádrž je zde připojena k orbitálnímu simulátoru Pathfinder. Část konstrukce MPTA-098 byla koncem roku 1988 použita jako model pro plánovaný nový dopravní nosič nazvaný Shuttle C. Mělo se jednat o nepilotovanou nákladní loď, vycházející koncepčně z raketoplánu. Program byl ale v roce 1990 ukončen a model rozmontován. Údaje o tom, kde se MPTA-098 nachází v současnosti, se poněkud rozcházejí. Podle většiny pramenů by mělo být uloženo ve Stennisově vesmírném centru v Mississippi - SSC (dříve nazývaném NSTL), ale podle fotografií, které jsou na stánkách A Field Guide to American Spacecraft (Průvodce po amerických kosmických lodích) to vypadá, že alespoň spodní část MPTA-098 je v MSFC. Je pravděpodobné, že zařízení je rozděleno minimálně na dvě části a každá je umístěna v jiné lokalitě.
Významná data konstrukce MPTA-098
26. | 7. | 1972 | Přidělení kontraktu | |||
17. | 7. | 1974 | Začátek výroby | |||
24. | 6. | 1975 | Začátek montáže zadní části trupu | |||
23. | 1. | 1976 | Nosná konstrukce v doku v Rockwell Downey | |||
17. | 3. | 1976 | Dokončena příprava v Downey a doprava do Palmdale | |||
3. | 5. | 1976 | Dokončena zátěžová zkouška v Palmdale | |||
29. | 6. | 1976 | Přemístěna nosná konstrukce v Palmdale z budovy 294 do 295 | |||
8. | 7. | 1976 | MPTA-098 v doku v Downey | |||
12. | 7. | 1976 | Začátek finální montáže | |||
24. | 7. | 1976 | Dokončena zátěžová zkouška celého MPTA-098 | |||
27. | 5. | 1977 | Dokončena finální montáž, transport do Seal Beach (Zátoka velryb) | |||
3. | 6. | 1977 | Transport ze Seal Beach do NSTL | |||
24. | 6. | 1977 | Příjezd do NSTL pro testy statického hoření | |||
10. | 9. | 1977 | Přivezení vnější nádrže do NSTL |
Významná data testování MPTA-098
21. | 4. | 1978 | První statické hoření (2,5 sekundy) | |||
19. | 5. | 1978 | Druhé statické hoření (15 sekund) | |||
15. | 6. | 1978 | Třetí statické hoření (50 sekund) | |||
7. | 7. | 1978 | Čtvrté statické hoření (100 sekund) | |||
4. | 5. | 1979 | Páté statické hoření leteckých trysek (1,5 sekundy) | |||
12. | 6. | 1979 | Páté statické hoření leteckých trysek (54 sekund) | |||
24. | 10. | 1979 | Šesté statické hoření leteckých trysek (zchlazeno) | |||
4. | 11. | 1979 | Šesté statické hoření leteckých trysek (přerušeno po 10 sekundách) | |||
17. | 12. | 1979 | Šesté neletové statické hoření (554 sekund) | |||
28. | 2. | 1980 | Sedmé neletové statické hoření (555 sekund) | |||
28. | 3. | 1980 | Osmé neletové statické hoření (539 sekund) | |||
16. | 4. | 1980 | Deváté neletové statické hoření (přerušeno po 4,6 sekundách) | |||
30. | 5. | 1980 | Deváté neletové statické hoření (přerušeno po 565 sekundách) | |||
12. | 7. | 1980 | Desáté letové statické hoření (ukončeno po 105 sekundách) | |||
3. | 11. | 1980 | Jedenácté letové statické hoření (ukončeno po 20 sekundách) | |||
4. | 12. | 1980 | Jedenácté neletové statické hoření (591 sekund) | |||
17. | 1. | 1981 | Dvanácté letové statické hoření (625 sekund) |
Zdroje: Main Propulsion Test Article (MPTA-098), Wikipedia - MPTA-098, A Field Guide to American Spacecraft
Převzato: Hvězdárna a planetárium Plzeň