Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2011 (2. díl)

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2011 (2. díl)

Jiří Grygar. Autor: TV Noe
Jiří Grygar.
V sobotu 6. října od 20:00 můžete sledovat premiéru druhého dílu pořadu Hlubinami vesmíru s RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. s podtitulem Žeň objevů 2011. Budeme si povídat a objevech v hlubokém, hvězdném vesmíru.

Jiří Grygar. Autor: TV Noe
Jiří Grygar.
Na počátku to budou již tradičně blízké objekty – hvězdy, u kterých obíhají tzv. exoplanety. Dotkneme se např. planetárních soustav u Kepler 11 (6 tranzitujících planet!), Kepler 10 (velmi hustá planeta až 8,8 více než voda), Kepler 16 (Tatooine – obíhají kolem těsné dvojhvězdy), J1719-1438 (planeta diamant obíhající kolem pulsaru!). Poté budeme putovat za planetami nomády a tzv. hnědými trpaslíky.

Dále se podíváme např. na zajímavou hvězdu V1309 Sco, kde došlo ke splynutí dvou hvězd. Zastavíme se u úchvatné galaxie Větrník (M101) a její supernovy SN 2011fe a tzv. vánočního záblesku, ke kterému došlo v Andromedě – gama záblesk GRB 101215A trvající 28 minut!

Zaměříme se i na družici Fermi, která mimo jiné objevila v roce 2011 obří bubliny záření gama v naší Galaxii, a pak nahlédneme i do těch nevzdálenějších končin vesmíru – čekají nás obří černé veledíry, rekordní rentgenový záblesk GRB 110328A (družice Swift) a k prozatím nevzdálenější galaxie, kupa galaxií či kvazar.

Je toho každým rokem velmi mnoho, co vzrušuje astronomy i laickou veřejnost. Pojďme tedy a nechme se na chvíli unést dr. Jiřím Grygarem do skutečného a přesto tak fantastického vesmíru!

Ke sledování Vás zve redaktor pořadu Jindřich Suchánek.

Živé vysílání TV Noe
Bližší info + reprízy

Štítky: Hlubinami vesmíru

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.