Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem, Žeň objevů 2019, 3. díl

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem, Žeň objevů 2019, 3. díl

RNDr. Jiří Gyrgar

V posledním přehledu nejvýznamnějších astronomických objevů roku minulého bude RNDr. Jiří Grygar, CSc. hovořit o hlubokém vesmíru. Nejprve se zastaví u budoucího přiblížení galaxie M 31 v Andromedě k naší Mléčné dráze. Jaké jsou nové poznatky, které přinesla především družice Gaia, o této předpokládané události?

V roce 2019 přinesl program EHT (Event Horizon Telescope) první snímek černé díry. Jak se to stalo? A jak se upřesňuje Lemaîtrova – Hubbleova konstanta, která určuje stáří vesmíru?

RNDr. Jiří Grygar Autor: TV Noe
RNDr. Jiří Grygar
Pokrok s detekcí nastal také u tzv. FRB – rychlých radiových záblesků, především je pozornost nyní upřena ke kanadskému radioteleskopu CHIME.

Rok 2019 byl také ve znamení významných událostí. 100 let oslavila Mezinárodní astronomická unie IAU a 150 let uplynulo od objevu Mendělejevovi periodické soustavy prvků.

Do vesmírného výzkumu se stále zapojují nové přístroje a roste i česká účast.

Zveme k poutavému přehledu astronomických objevů, které nabírají s přibývajícími přístroji na nebývalém tempu.

Sledujte premiéru v sobotu 7. listopadu ve 20:05 na TV Noe. Po premiéře můžete pořad sledovat ve videoarchivu.

Bližší info, včetně časů repríz, najdete na https://www.tvnoe.cz/porad/29469-hlubinami-vesmiru-s-dr-jirim-grygarem-zen-objevu-2019-3-dil