Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Michaelem Prouzou, celooblohový dalekohled a kosmologie

Hlubinami vesmíru s dr. Michaelem Prouzou, celooblohový dalekohled a kosmologie

Dr. Michael Prouza hovoří o Vera Rubin Observatory

Televize Noe pokračuje v diskuzích o vesmírných tématech i tuto sobotu, netradičně však trochu později, od 20:25. V tomto díle pokračujeme v besedě s RNDr. Michaelem Prouzou, Ph.D., ředitelem Fyzikálního ústavu Akademie věd a řeč bude o chystaném dalekohledu Vera Rubin v Chile a poté o kosmologických otázkách – temné hmotě a energii, základních silách ve vesmíru apod.

Nad La Serenou v Chile se intenzivně finišuje s výstavbou Vera Rubin Observatory. Tento teleskop bude doslova revolucí v astronomii. Bude totiž po dobu minimálně deseti let snímkovat po jednotlivých výsečích téměř celou oblohu. A co je přelomové, zvládne to vždy jednou za tři dny. Stálým opakováním snímků stejné části oblohy se projeví všechny změny, které ve vesmíru probíhají. Především pohyby těles a změny jasností. Typicky tak objeví spoustu planetek, komet a proměnnosti jasu hvězd.

RNDr. Michael Prouza, Ph.D.
Jak nyní pokračují přípravy na zprovoznění? Kdy se očekávají první záběry? A co vše bude nový přístroj vykonávat?

Po úchvatném spotu, který nás seznámí s činností Vera Rubin Telescope se dr. Michael Prouza pohrouží do dalších témat, které nenechávají fyziky jeho ústavu klidnými. Jaká je temná hmota, a jak se projevuje temná energie? Co přináší v tomto oboru současný výzkum?

Přibližme se těmto tématům společně s naším hostem.

Premiéru odvysíláme v sobotu 5. března ve 20:25 na TV Noe.

Podobnosti o vysílání nalezneme na https://www.tvnoe.cz/porad/33744-hlubinami-vesmiru-s-dr-michaelem-prouzou-celooblohovy-dalekohled-a-kosmologie. Po odvysílání premiéry bude možné sledovat pořad ve videotéce TV Noe https://www.tvnoe.cz/