Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  VIDEO: Dobré vědět - Ukliďme vesmír!

VIDEO: Dobré vědět - Ukliďme vesmír!

Testování nového radaru na sledování kosmického smetí

Už brzy se nám můžou rozbít všechny hračky, které máme na nízké oběžné dráze včetně našeho drahého Hubblova teleskopu. Problém vesmírného smetí 500 km nad našimi hlavami se rozhodně nebude v nejbližších letech zmenšovat, ba naopak. Brzy by mohla stačit jediná srážka družic k tomu, aby došlo k orbitálnímu armagedonu.

Pořad Dobré vědět, který vzniká na oboru Multimediální techniky na Ústavu fyziky Slezské univerzity v Opavě, každý týden přináší buď nějakou zajímavost z vědy nebo ukazuje problém tak, aby jej pochopil i laik. Týká se zejména výzkumu vesmíru, ale také se věnuje technice a budoucnosti lidstva.

námět a scénář: Jiří Dobrý
kamera a střih: Jiří Malík
odborná konzultace: Martin Petrásek

Štítky: Kosmické smetí

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem