Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  ASHK: Povětroň Speciál S1/2006

ASHK: Povětroň Speciál S1/2006

Vyšlo nové číslo Povětroně - Královéhradeckého astronomického časopisu. Po mnoha letech je opět věnováno Měsíci, ale tentokrát z jiného hlediska: Miloš Boček detailně popisuje složení a vznik měsíčních hornin a ukazuje pozemské anortozity, bazalty, troktolity a peridotity, které se těm měsíčním poněkud podobají. Jako doplněk prezentujeme nově vytvořený model měsíčního kráteru Tycho a zkoušíme na základě jednoduchých energetických výpočtů odhadnout, co se tehdy při vzniku kráteru (dopadu planetky) asi dělo.

Tištěnou verzi časopisu Povětroň je možné předplatit za 35,- Kč (za jedno číslo). Elektronická verze (ve formátu PDF) je k dispozici volně. Vše naleznete na domovské stránce časopisu:

http://www.ashk.cz/povetron/ nebo http://www.astrohk.cz/ashk/povetron/.

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.