Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomické hodiny na hvězdárně v Třebíči

Astronomické hodiny na hvězdárně v Třebíči

Astronomické hodiny před třebíčskou hvězdárnou
Autor: Jana Švihálková

Od listopadu 2017 má třebíčská hvězdárna na svém pozemku pozoruhodný exponát. Jsou jím Astronomické hodiny. Realizace probíhala od 1. května 2017 do 25. listopadu 2017, kdy byly hodiny slavnostně uvedeny do provozu za přítomnosti zastupitelů města, novinářů a třebíčské veřejnosti.

Ciferníky ukazují čas v Třebíči a ve čtyřech světových metropolích (Tokio, Moskva, Londýn, New York), aktuální fázi Měsíce (15 různých poloh), časy východu a západu Slunce přepočítané pro Třebíč, datum, měsíc a den v týdnu.

Tellurium je pouze statické, planety se nepohybují, jsou vyznačeny dráhy všech planet v pořadí od Slunce a v příslušné dráze jejich astronomické značky.

Astronomické hodiny v Třebíči ještě před instalací ručiček Autor: Jana Švihálková
Astronomické hodiny v Třebíči ještě před instalací ručiček
Autor: Jana Švihálková
Největším ciferníkem je astronomický zvěrokruh, který ukazuje zdánlivou polohu Slunce v souhvězdích. Obsahuje 13 souhvězdí, kterými prochází ekliptika.

Podkladovou fotografii poskytl astronom a fotograf Petr Horálek. U hodin je zároveň vystaven i manuál pro snadnější orientaci.

Hodiny jsou umístěny za plotem hvězdárny tak, aby byly viditelné z chodníku, a tedy přístupné veřejnosti. Jsou v provozu nonstop, ale protože se jedná o prototyp, je možné, že v průběhu jejich provozu bude nutno ještě doladit některé funkce.

Členové astronomického kroužku získali na jejich vytvoření finanční podporu z

programu Mládež kraji – Vysočina, který realizuje Rada dětí a mládeže kraje Vysočina za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Města Třebíč.

Štítky: Třebíč, Hodiny

Konjunkce Měsíce a Saturnu

Večerní focení na Šumavě i s kočičkou drcající do stativu.