Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Dalekohled TeleVue NP 101

Dalekohled TeleVue NP 101

np101.jpg
"Vynikající optika se snadno hodnotí - test NP 101 neodhalil žádnou aberaci - tečka, konec testu." (Sky &Telescope, květen 2002)

Dalekohledy, okuláry a další výrobky TeleVue se objevily na našem trhu v roce 1997. Patří bezesporu k těm nejdražším, ale zároveň i nejkvalitnějším, které si zájemce může pořídit.

Dalekohled NP 101, který má čtyřčlenný apochromatický objektiv konstrukce Nagler - Petzwall o průměru 101 mm, je vlajkovou lodí firmy TeleVue. Ohnisková vzdálenost objektivu je 540 mm, maximální zorné pole je 4,9°, váha dalekohledu je 5,5 kg. Refraktor je velmi blízko hodnocení jako ideální astronomický dalekohled. Zobrazovací kvalita, kontrast obrazu, jeho ostrost a zcela eliminovaná barevná i sférická aberace, to vše jsou parametry, které ocení i nejnáročnější pozorovatel u okuláru. Část objektivu je vyrobena z exotického krystalu fluoridu vápenatého a mimo jiné i tím dosahuje výše popsaných vlastností. Dalekohled je ideální pro planetární pozorování, kdy úžasný kontrast dovolí pozorovat nejjemnější detaily. Podle mých osobních zkušeností je na planetách vidět tímto dalekohledem více než kompoudním dalekohledem konstrukce Schmidt-Cassegrain s objektivem o průměru 20 cm. Ale používat dalekohled jen pro pozorování planet by bylo podceněním jeho možností.

M81 a M82, fotografováno TeleVue NP 101
Těsné dvojhvězdy rozliší s neuvěřitelným barevným kontrastem a s černým vesmírem mezi složkami. Fotografické možnosti znázorní nejlépe praktická ukázka fotografie galaxií M81 a M82 v souhvězdí Velké Medvědice.

Stephen James O´Meara, autor knihy "The Messier objects", používal pro pozorování a následný popis detailů všech objektů Messierova katalogu předchůdce dalekohledu NP101, refraktor Genesis s okuláry TeleVue Panoptic a Nagler. Genesis měl také průměr 100 mm, i když ne tak dokonale korigovaný, ale když čtete jaké detaily jsou takovým refraktorem vidět například v galaxii M64, neodoláte a vyzkoušíte to. Pod temnou oblohou jsem viděl skvělé detaily v Řasové mlhovině v Labuti i například náznaky struktury M1.

Dalekohled se dodává s dvoupalcovým zenitovým zrcadlem s adaptérem pro 1,25" okuláry, upínacím prstencem, to vše je uloženo v pevném přepravním kufříku.

Nezávislý test dalekohledu, který udělal v roce 2002 časopis Sky&Telescope mimo jiné konstatuje: "Jasné hvězdy se v ohnisku jeví jako čisté bílé tečky s žádnou stopou fialové nebo zelené barvy mimo ohnisko. V ohnisku je zřetelný ostrý Airyho disk s jemným vnitřním difrakčním kroužkem, bez rozptýleného světla kolem - vzorový obraz !" Na jiném místě v testu se píše: "Saturn vypadal jako vyrytý do černé oblohy. Rozdíly v zbarvení prstenců byly zřetelně vidět, stejně jako několik slabých satelitů. Disk Jupitera byl čistý bez zbarvení způsobeného nezaostřenými vlnovými délkami nebo filtračním efektem skla či coatingu. Bylo to nefalšovaně čisté světlo, přesně takové, jaké má apochromatický refraktor poskytovat."

Dalekohled vyžaduje pevnou montáž, vhodná je například montáž Vixen GP-DX, nebo Losmandy GM8 apod. Je-li doplněn řadou okulárů TeleVue, třeba i okulárem Nagler zoom 3-6 mm, který dává zvětšení až 180x, stane se skvostem s úžasnými vlastnostmi. Přístroj nepatří k levným, ale pro mnoho pozorovatelů se může stát jediným, který kdy budou potřebovat.