Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Digitárium otvírá bránu do vesmíru
redakce Vytisknout článek

Digitárium otvírá bránu do vesmíru

Rekonstruovaný sál s novým projektorem. Autor: Hvězdárna a planetárium Brno
Rekonstruovaný sál s novým projektorem.
Autor: Hvězdárna a planetárium Brno
Hvězdárna a planetárium v Brně otvírá jednu z nejmodernějších projekcí – Přírodovědné digitárium. To návštěvníky zavede nejen za toulkami po vzdálených hvězdách a galaxiích, ale poslouží i k popularizaci dalších vědních oborů.

Současné technologie nabízí doposud nevídané možnosti. Projektor digitária promítá obraz v rozlišení 4K na projekční plochu, jejíž průměr je 17 metrů. K tomu je potřeba 21 výkonných počítačů, které se skrývají pod hlavním sálem. „Výkon jednoho počítače je pak asi čtyřicetkrát vyšší, než u běžných domácích zařízení,“ uvedl vedoucí technik Tomáš Hladík. Díky projekci, která návštěvníky obklopuje, navíc získáte pocit, že jste přímo v ději.

Pokud nejste fandové vesmírných témat, čekají na vás i další projekce a akce. „Nebudeme se omezovat výhradně na astronomická témata, ale budeme se věnovat i jiným přírodovědným oborům nebo ryze uměleckým počinům, uvedl ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Obsluha digitária v novém sále Hvězdárny a planetária v Brně Autor: Hvězdárna a planetárium Brno
Obsluha digitária v novém sále Hvězdárny a planetária v Brně
Autor: Hvězdárna a planetárium Brno
Celý projekt stál téměř 60 milionů korun. Na světě existuje pouze několik málo výrobců této technologie, stejně jako digitárií samotných. Brno se tak zařadilo mezi města jako jsou například Hamburg, Paříž, Toulouse nebo Varšava.

Projektor nového digitária v Brně Autor: Hvězdárna a planetárium Brno
Projektor nového digitária v Brně
Digitárium v číslech
  • 48 milionů milimetrových dírek má akustická projekční plocha
  • 21 počítačů generuje obraz
  • 1,64 milionů hvězd je zaneseno do databáze
  • 13,17 milionů pixelů je rozlišení zobrazovacího systému
  • 13 gigabitů je datový tok k projektorům
  • 189 nastavitelných sedadel
  • Více informací, stejně jako rezervace na jednotlivá představení, můžete najít na www.hvezdarna.cz

skvrna 3590

Newton 114/500/modifik.Dobson, 1/10000 s, ISO 3200.