Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Galaktická stezka v Hradci Králové
redakce Vytisknout článek

Galaktická stezka v Hradci Králové

Plánek galaktické stezky
Hvězdárna v Hradci Králové prochází během prázdnit výměnou oken a je uzavřena. Přesto nabízí dvě zajímavé astronomické "atrakce" - planetární a galaktickou stezku.

O planetární stezce jsme psali zde

Galaktická stezka zobrazuje jedenáct nejznámějších nebeských objektů v naší Galaxii (Mléčné dráze), a navíc jednu sousední galaxii Velké Magellanovo mračno. Zvolenému měřítku 1 ku 170 biliardám odpovídají vzdálenosti zastávek i rozměry objektů znázorněné na informačních tabulích.

Seznam objektů galaktické stezky
Stezka vede od hvězdárny ke kostelu na Novém Hradci Králové, podél silnice, jež je známá panoramatickými výhledy do krajiny. Procházejíc od sedmé zastávky k deváté, spatříte město Hradec Králové jako na dlani, v dáli bojiště na Chlumu, Zvičinu, Krkonoše se Sněžkou, Orlické hory s Velkou Deštnou, Český ráj s Táborem, Jestřebí hory se Žaltmanem, Broumovské stěny a Ostaš atd. Od kostela pokračuje hlubokými lesy až k malebnému Bělečku

Další informace, plánek a fotogalerii ve vysokém rozložení najdete na stránkách Hvězdárny a planetária v Hradci Králové.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244