Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hvězdárna Žebrák přibližuje astronomii zejména rodinám s dětmi už skoro sedmdesát let

Hvězdárna Žebrák
Autor: David Malík

V roce 2024 oslaví Hvězdárna Žebrák hned několik výročí. Sedmdesát let od založení a rovných dvě stě od pádu meteoritu Žebrák. A už dvacet let zde svoji činnost provozuje také spolek nadšenců, kteří se starají o chod hvězdárny i o popularizaci astronomie. Při té příležitosti připravují i řadu zajímavých aktivit.

Aktivity přibližuje Vladislav Slezák. „Při zahájení naší činnosti jsme připravili pro návštěvníky Slavnost hvězdárny. Vystupovali zde mj. například Petr Rezek, Jakub Smolík anebo Václav Neckář. A tak podobnou událost chceme uspořádat i příští rok. Mimo koncerty připravujeme ale i Pohádkový den s králem Václavem V., Vydrou zvaným, a to na hradech Žebrák a Točník. V letošním roce jsme od kolegů z Brna také získali na několik dní obří nafukovací modely Země a Měsíce, i na oslavu našich kulatých narozenin pro příští rok chystáme netradiční předměty ke hvězdárně, víc zatím neprozradíme. Díky kolegům z Ostravy a Prahy máme také k dispozici projektor a kopuli pro malé planetárium, a tak se ho budeme snažit v roce 2024 zprovoznit. Dalších akcí pak bude celá řada. Od tradičního pozorování Perseid se zpěvákem Michalem Šindelářem až po Noc vědců a mnoho dalších.

Václav Neckář v planetáriu Autor: Planetum
Václav Neckář v planetáriu
Autor: Planetum

Hvězdárna Žebrák má také svůj videoseriál. Jmenuje se V záři hvězd a je zaměřen pro laickou veřejnost. „Věnujeme se astronomii, kosmonautice, navštěvujeme hvězdárny i pro veřejnost nepřístupná místa, věnujeme se okolí hvězdárny i významným osobnostem. Nové díly můžete vidět každou neděli v 9:00 už od počátku roku 2020. Dílů je aktuálně už přes dvěstě, v roce 2024 vstoupíme do čtvrtého roku vysílání," upřesňuje Vladislav Slezák. Podívat se můžete tady:

A ani to není všechno. Po knize Pohádky z hvězd vydává Vladislav Slezák další pohádkovou knížku: „Jmenuje se příběhy z hvězdárny a zabývá se vším, co zejména děti na hvězdárnách a v planetáriích zajímá. Ilustrace úžasně ztvárnila Hana Vavřínová a o odbornou korekturu textu se postarala Mgr. Lenka Soumarová.“ Po slavnostním křtu nyní knihu čeká i slavnostní představení. Ve středu 22. listopadu v 18:00 na Štefánikově hvězdárně v Praze na Petříně. Hosty budou mj. Jitka Zelenková, Jakub Smolík, Pavel Suchan a také Václav Neckář. Ten zde pokřtí znovu obnovené CD pohádek Františka Nepila Vašek vypravuje. A budou se promítat i další pohádky, pozorovat v kopuli atd. I na tuto akci jste srdečně zváni.

Křest knihy Pohádková hvězdárna Autor: Planetum
Křest knihy Pohádková hvězdárna
Autor: Planetum

Hvězdárna Žebrák má i novou celooblohovou kameru a směrovou kameru projektu CSMON. O hvězdárnu se v současnosti stará tým složený z těchto nadšenců: Vladislav Slezák, Jan Florian, Ervín Woller, Marcel Berger a Václav Keberdle. Speciální předpověď počasí pro oblast okolo hvězdárny pak připravuje meteoroložka RNDr. Magdalena Lípová známá ještě z dob Československé televize. A hvězdárnu zásadním způsobem podporuje i Město Žebrák. Další podrobnosti o činnosti hvězdárny najdete na webu nebo na sítích.

[1] Hvězdárna Žebrák

Štítky: Hvězdárna Žebrák

skvrna 3590

Newton 114/500/modifik.Dobson, 1/10000 s, ISO 3200.