Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Obří teleskop ALMA
redakce II Vytisknout článek

Obří teleskop ALMA

Atacama Large Millimeter Array (ALMA) je název společného evropsko-amerického projektu, ke kterému by sev blízké budoucnosti mělo připojit i Japonsko. Jedná se o obří teleskop pracující na milimetrových vlnových délkách. ALMA sebude skládat z 64 12m antén rozložených na ploše o průměru 10 km. Teleskop bude umístněn na místě zvaném Chajnantor, v nadmořské výšce 5000 metrů, ve vzdálenosti 60 kilometrů východně od vesnice San Pedro de Atacama. Celková sběrná plochateleskopu bude 7000 m2. Jednotlivé antény musí být vyrobeny s přesností menší než 0,025 mm. Výsledné úhlové rozlišení budečinit 10 úhlových milisekund. Konstrukční fáze by měla být zahájena do dvou let, s omezeným provozem se počítá od roku 2005,a s plným od roku 2009
Zdroj: ESO Press release PR9-99 z 10. června.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244