Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Posel Mezinárodního roku astronomie I
redakce Vytisknout článek

Posel Mezinárodního roku astronomie I

IYA 2009
Redakce astro.cz ve spolupráci s ČOV IYA 2009 vám přináší první vydání "Posla Mezinárodního roku astronomie". Ten do značné míry vychází z podobně laděného elektronického oběžníku IYA 2009 a je doplněn o další informace a odkazy. V nepravidelných intervalech vám tak přineseme informace o aktuálním dění okolo Mezinárodního roku astronomie v ČR i na stránkách astro.cz.

• V neděli 7. prosince 2008 proběhla v sále Geofyzikálního ústavu AV ČR v Praze celostátní schůzka k Mezinárodnímu roku astronomie.
  • Pro informování veřejnosti i organizátorů IYA v České republice byly konečně spuštěny webové stránky na adrese www.astronomie2009.cz. V blízkých dnech se začnou plnit řadou konkrétních údajů, včetně pozvánek na jednotlivé akce. Zasílejte nám podklady, které bude chtít zveřejnit!
  • Také redakce astro.cz spustila menší stránky k IYA, které mají sloužit především jako rozcestník po aktivitách astro.cz k IYA. Stránky naleznete na adrese: www.astro.cz/astronomie2009
  • Slavnostní zahájení Mezinárodního roku astronomie v Evropě se chystá na 7.1.2009 na Staroměstském náměstí v Praze v odpoledních hodinách. Po celý den zde bude astronomický stan s dalekohledy a výstavou fotografií z Jižní evropské observatoře.
  • Tentýž den, tedy 7.1.2009, bude začínat exteriérová výstava velkoplošných fotografií vesmíru, která bude zároveň instalována v mnoha městech světa. V Praze bude umístěna u Národního divadla do konce března. Pořádají Hlavní město Praha, Akademie věd ČR, Astronomický ústav AV ČR a Národní divadlo. Jednáme o možnosti zapůjčit pak tuto výstavu do dalších měst, nezávazné objednávky přijímáme na adrese suchan(zavináč)astro(tečka)cz.
  • Slavnostní celosvětové zahájení Mezinárodního roku astronomie proběhne ve dnech 15. a 16.1.2009 v sídle UNESCO v Paříži.
  • Redakce astro.cz připravuje na 31. prosince 2008 a 1. ledna 2009 online přenos ze začátku Mezinárodního roku astronomie ve světě. Podrobnosti přineseme již brzy!
  • Neoficiálním projektem k IYA bude i seriál o exoplanetách, který začne vycházet 30. prosince letošního roku. Podrobnosti najdete na www.astro.cz/gliese/serial.
  • Věděli jste, že pro Mezinárodní rok astronomie byla složena píseň?
    ke stažení (mp3), slova a další informace.

Zdroj: oběžník č.1 Mezinárodního roku astronomie (pdf)

Český národní web Mezinárodního roku astronomie

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244